Archeologische workshop Zeven naar de zeventiende eeuw

Archeologische workshop op zaterdag 21 en zondag 22 september op de site van het voormalige openluchtzwembad in Ieper, Adres: Lange Torhoutstraat 54. Een workshop duurt ongeveer 1u30. Inschrijven is verplicht.

Schrijf je hier in

Het Yper Museum en CO7 nodigen je uit om deel te nemen aan een bijzonder project. Tijdens het weekend van 21 en 22 september krijg je voor één dag de kans om archeoloog te worden. Met het educatief project ‘Zeven naar de zeventiende eeuw’ laten we iedereen die dat wil proeven van de Ieperse geschiedenis en archeologie.

De Ieperse bodem zit vol geschiedenis en verhalen die wachten om ontdekt te worden. Tijdens archeologische opgravingen op het Vandenpeereboomplein tussen 2021 en 2023 zijn talloze bijzondere vondsten gedaan. De volledige inhoud van de opgevulde Ieperlee kon niet worden onderzocht. Daarom verzamelden archeologen een deel van de grond in grote zakken om ze later te zeven en te onderzoeken. Wie dat wil krijgt nu de unieke kans om, samen met archeologen, verborgen schatten te ontdekken. Ze zeven de opgegraven aarde op zoek naar archeologische voorwerpen. Zeef mee naar de zeventiende eeuw. We organiseren deze gratis workshop onder begeleiding op de site van het voormalig openluchtzwembad.

In 2016  organiseerden we het archeologisch project: ‘Speuren naar Romeinen’. Zo’n 1000 leerlingen hielpen toen mee met het uitzeven van aarde van een lokale opgraving. De 8-jarige Helena ontdekte een bronzen godenbeeldje van de Romeinse godin Venus. Een topvondst, en daarom kreeg het beeldje een plaats in het Yper Museum. Doe jij straks beter?