aquarel Ouvrié

Een opmerkelijke aanwinst

Het Yper Museum heeft een originele 'Ouvrié' over Ieper verworven. Het is een mooi en groot aquarel, gesigneerd en gedateerd: "Hôtel de ville d’Ypres, 18 Août 1848, Justin Ouvrié”.

Pierre Justin Ouvrié (1806-1879)

Kunstenaar Pierre Justin Ouvrié was een succesvolle Franse schilder. Hij schilderde uiterst waarheidsgetrouwe, charmante en pittoreske stadsgezichten. Hij woonde in Parijs, maar was voortdurend op reis, op zoek naar inspiratie en onderwerpen.
Zo kwam hij in de tweede helft van de jaren 1840 terecht in Vlaanderen: in Brugge, Gent maar vooreerst in… Ieper. Zijn eerste schilderij over Ieper “Vue de la grande place et de la halle, à Ypres (Belgique)”, exposeerde hij in 1847 op de 'Salon van Parijs', de belangrijkste kunsttentoonstelling in Europa. In 1848 was het te zien in Brussel en in 1849 in Antwerpen. Zijn schilderij van Ieper werd gesmaakt: Ouvrié kreeg een medaille van de organisatoren van de tentoonstelling in Brussel en critici schreven lovend over zijn werk: "de doeken van Ouvrié zijn excellent, waarheidsgetrouw en magnifieke voorbeelden van een juiste toepassing van het perspectief en lichtspel". Het schilderij kwam terecht in de collectie van het Musée de Boulogne-sur-Mer.

De aquarel, een kopie van het schilderij?

Op het eerste gezicht lijkt de aquarel een kopie van het schilderij. Maar een grondige vergelijking tussen beide werken toont aan dat de aquarel een zelfstandige nieuwe creatie is, met belangrijke verschillen:

Ouvrié heeft zich voor de aquarel meer naar het noorden verplaatst. Daardoor valt een deel van de Neermarkt weg en zien we aan de rechterkant meer van het Nieuwerck en de aanpalende herbergen en huizen. Aangezien de aquarel op de voorgrond veel spaarzamer gestoffeerd is, is de trap voor het belfort met de twee leeuwen duidelijk zichtbaar. Deze trap moest in 1848 dus nog afgebroken worden. Hetzelfde geldt voor het ranke vieringtorentje van de Sint-Maartenskerk dat hier beter uitgewerkt is.

Een bijzonder waardevol werk, een topstuk

Zeldzaam
Voor zover achterhaald kan worden bezit het Yper Museum als enige museum in België werk van deze Franse schilder.
Onmisbaar
De aquarel toont een van de belangrijkste gebouwen en pleinen van Vlaanderen, kort voor beide ingrijpend veranderden. De grote, typische huizen met houten gevel werden omwille van brandgevaar in snel tempo afgebroken en vervangen door stenen huizen. De grote halletrap verdween omdat hij bij de eerste restauratie van de Lakenhallen als niet oorspronkelijk aanvoelde.
IJkwaarde
Het werk levert belangrijke nieuwe inzichten over de houtbouw in Vlaanderen en over de Lakenhallen als grootste profane gebouw in West-Europa.
Schakelwaarde
Met dit werk over Ieper verlegt Ouvrié zijn aandacht naar Ieper. Het is een relevante schakel in de ontwikkeling van het oeuvre van deze kunstenaar.