Het gebeuren in geuren en kleuren

Verschillende Ieperlingen zijn getuige van hoe de beeldenstormers toeslaan in en rond de stad. In de vroege ochtend van 16 augustus breekt de Beeldenstorm uit binnen de stadsmuren. Een klein groepje raakt de Sint-Pieterskerk binnen. Wanneer deze groep wat later aan de Sint-Maartenskathedraal arriveert, is ze al serieus in aantal toegenomen. Vier getuigen uit verschillende kerken vertellen hoe zij de Beeldenstorm hebben beleefd.

Deze getuigenissen zijn gebaseerd op ondervragingen die gebeurden in nasleep van de Beeldenstorm. Ze bieden een unieke inkijk in een complex evenement als de Beeldenstorm. De Beeldenstormers zijn ook mensen en daar valt soms mee te onderhandelen. Het waren geen onbekenden die de kerken komen bestormen, de getuigen kennen hen vaak bij naam. Dat blijkt uit de getuigenis van Mark de Wilde. De getuigenissen tonen ook dat de vernietiging van de beelden ook hard binnenkwam bij de katholieke inwoners van Ieper.

Meester Andries Cosin, chirurgijn, 68 jaar
SM 000587 Gortzius Geldorp, Portret van Cornelius Jansenius als primus te Leuven, 1604 (Yper Museum)

Calleke, 40 jaar
MGB 000019 Anoniem, Afneming van het kruis, 1500-1525 (Yper Museum)