Pelgrims
Pelgrims
De meeste insignes zijn pelgrimsinsignes. Op pelgrimstocht gaan, was dé manier in de middeleeuwen om een stukje van de wereld te zien. En souvenirs meenemen deed men toen ook al. Als na 1150 de pelgrimstochten erg populair worden, ontstaat er ook een markt voor goedkope massaproductie van insignes. Tot in de 16de eeuw behoren ze tot de standaardoutfit van een pelgrim. Je herkent het specifieke pelgrimsoord aan de afbeelding op het insigne.
Op dit insigne herken je de drie koningen. Het gaat om een pelgrimsinsigne van Keulen.
Een insigne is niet enkel een mooi souvenir, maar het had ook een religieuze functie. Het zorgt dat de heilige krachten van het reliek mee naar huis gaan. Door het insigne op het reliekschrijn te drukken, nam het wat van de krachten van het reliek over. Zo nam je de krachten mee of je hing het op in huis als een talisman. Soms werden insignes ingemetseld in funderingen, begraven op een akker, ingewerkt in een klok of in boeken genaaid. Er bestaan zelfs geneeskundige recepten waarin een insigne in een vloeistof moest weken. Zo kon een zieke, die zelf geen genezing kon afsmeken in een heiligdom, toch profiteren van de krachten ervan.
Santiago de Compostella
Misschien wel hét populairste bedevaartsoord in middeleeuws Europa is Santiago de Compostella. Van over het hele continent vertrekken wandelroutes naar dit heiligdom. Hier ligt het graf van de apostel Jakobus de Meerdere. Volgens legenden zorgde de heilige Jakobus voor de ‘Reconquista’ of de verdrijving van de moslims uit het Iberisch schiereiland. Hij wordt bijgevolg patroonheilige van heel Spanje. Het symbool van Santiago de Compostella is de Sint-Jakobsschelp, vernoemd naar de heilige. Pelgrims spelden de schelp op hun hoed. Maar er zijn ook tin-lood insignes in schelpvorm.
Sint-Jakobsschelp met gaatjes voor bevestiging.
Een insigne dat de schelp voorstelt.
Al in 1172 verwijst een tekst naar de verkoop van Sint-Jakobsschelpen aan pelgrims. Er was een hele handel trouwens. Naast insignes werden er aan de kerk ook wijnzakken, schoenen, knapzakken, andere tassen, leren veters en riemen, kruiden en andere zaken verkocht. Alles wat je dus nodig hebt voor de terugreis. Hiermee is Santiago de Compostella een van de vroegste pelgrimsoorden. En razend populair. De schelp groeit uit tot het algemeen symbool voor pelgrims. Wie de schelp draagt, maakt duidelijk op pelgrimstocht te zijn.
Naast insignes zijn er ook ampullen met het motief van de Sint-Jakobsschelp. Dit zijn kleine, holle objecten. Net als een insigne werden ze op kledij gedragen, of aan een touwtje om de nek. Ampullen zijn doorgaans aan twee zijden versierd. Bij het pelgrimsoord vulde je de ampul met heilig oliesel of geneeskrachtig water. Zelfs grond van het heiligdom werd soms meegenomen.
Ampul in de vorm van een Sint-Jakobsschelp met achteraan een wapenschild.
Sint-Eligius van Noyon
Naast Compostella zijn er honderden pelgrimsoorden over Europaverspreid. In Noyon bijvoorbeeld, werd de heilige Eligius aanbeden. Hieronder zie je een insigne uit dit pelgrimsoord. Eligius(ook Elooi genoemd) is een heilige uit de zevende eeuw. Hij was hoefsmid, maar kan zich opwerken tot persoonlijk raadsman van de vorst. Later wordt hij bisschop van Noyon & Doornik.
Vierkante scène by Erfgo3D on Sketchfab
3D weergave van het insigne van Eligius van Noyon.
Er gebeurt heel wat op dit insigne. Links staatEligius als hoefsmid aan zijn aambeeld. Boven het aambeeld kijkt een engel toe. Rechts werpt een kreupele zijn krukken af; die heeft hij niet meer nodig. Hij genas dankzij de heilige. Uiterst rechts komt een paard om het hoekje kijken. Dit is een verwijzing naar een populaire legende rond Eligius. Wanneer hij de hoefijzers van een bijzonder weerbarstig paard moest vervangen, ontnam hij het paard zijn been, voorzag de hoef van een nieuw ijzer en zette het been terug aan het paard. Hij is dan ook de beschermheilige van paarden.
De massavertoning in Aken
Het insigne van Eligius van Noyon is een van de oudere insignes van onze collectie. Het dateert van de tweede helft van de 13de eeuw. We weten dit door het type insigne: een vol plaquette-insigne. Pas in de 14de eeuw komen de opengewerkte insignes op. Hierdoor kunnen de insignes veel groter gemaakt worden, echter zonder dat de voorstelling te zwaar wordt. Het insigne van de tunica van Maria dateert uit de 15de eeuw en is met een hoogte van 12,3 cm het grootste insigne ooit in Vlaanderen gevonden.
De tunica van Maria met boven het roosvenster toont Christus zijn wonden
De tuniek van Maria, het kleed dat ze droeg toen ze beviel van Jezus, wordt samen met de lendendoek van Christus en de onthoofdingsdoek van Johannes de Doper in Aken aanbeden. Deze stukken worden in het Mariaschrijn bewaard. Ook de resten van Karel de Grote liggen in de dom van Aken. Het is hierdoor een belangrijk bedevaartsoord. Aanvankelijk wordt het kleed één keer per jaar uitgehaald om aan de pelgrims te tonen . Vanaf 1349 is dit slechts om de 7 jaar. De vertoning wordt een massa-evenement die tienduizenden bezoekers lokt.
Er wordt gevreesd voor de veiligheid van de pelgrims. Ze willen zo dicht mogelijk bij het reliek komen. Begin 15de eeuw komt er een oplossing via het spiegelinsigne. In het insigne wordt een spiegeltje verwerkt. In dit exemplaar zat het spiegelglas in het roosvenster ingewerkt. Het spiegeltje vangt de reflectie van het reliek op en vangt zo ook de helende werking ervan. Zo nam je toch de kracht van het reliek mee naar huis zonder dat het insigne fysiek contact moest hebben met het reliekschrijn.
Johannes de Doper
Omschrijving:
In Amiens wordt een schedelreliek van Johannes De Doper vereerd. Je herkent de heilige aan het dierenvel dat hij draagt. In zijn hand houdt hij het Lam Gods vast waar hij naar wijst. Johannes de Doper herkende als eerste Christus als zoon van God. Mogelijk komt dit insigne uit Amiens maar Johannes de Doper wordt op nog plaatsen vereerd. (SM 003515 )
Periode:
1300-1349
Techniek/materiaal:
gegoten tin-loodlegering
Adrianus van Geraardsbergen
Omschrijving:
De heilige Adrianus van Nicomedië is een martelaar uit de 4de eeuw. Hij was een Romeinse soldaat die zich tot het christendom liet bekeren. Dat bekoopt hij met zijn leven. Zijn benen worden vermorzeld met een hamer op een aanbeeld en hij wordt ook nog onthoofd met een zwaard. In 1175 komen de relieken van de heilige naar Geraardsbergen en ontstaat er een uitgebreide verering in de Nederlanden. Adrianus wordt aanroepen tegen de pest en is beschermheilige van soldaten, cipiers, smeden en slagers. Het insigne is onvolledig. Het hoofd ontbreekt. In zijn rechterhand houdt hij een zwaard. Of hij links ook een hamer vasthoudt, zoals gebruikelijk, is onduidelijk. De leeuw aan zijn voeten symboliseert zijn dapperheid. (SM 005140)
Periode:
voor augustus 1383
Techniek/materiaal:
gegoten tin-loodlegering
Drie koningen
Omschrijving:
Dit insigne komt uit Keulen. In deze stad staat het schrijn van de drie koningen. Op het insigne zie je links de drie koningen met een staf in de hand. Dat identificeert hen als reiziger of als pelgrim. Ze bieden hun geschenken aan de maagd en baby Jezus aan. De vorm van het insigne lijkt op de gevel van een kerk, misschien een verwijzing naar de dom van Keulen? De figuur bovenaan stelt wellicht God zelf voor. Dit insigne heeft uitzonderlijk ook een voorstelling op de achterzijde: Christus aan het kruis. Bovenaan met de maan en zon, onderaan de Griekse letters Alpha en Omega. Een verwijzing naar de almacht van God. (SM 005136)
Periode:
1200-1299
Techniek/materiaal:
gegoten tin-loodlegering
Servatius van Maastricht
Omschrijving:
De heilige Servatius wordt aanbeden in Maastricht. Hij staat op het insigne als bisschop. Hij draagt een bisschopshoed en een bisschopstaf in zijn rechterhand. Links houdt hij een sleutel vast. Die verwijst naar een legende. Servatius ging op bedevaart naar Rome en ontving de sleutel bij het graf van Petrus. De sleutel is het symbool van de apostel zelf. (SM 003429)
Periode:
1250-1349
Techniek/materiaal:
gegoten tin-loodlegering
De tunica van Maria
Omschrijving:
Twee personen tonen de tunica van Maria. Dit is het kleed dat Maria droeg bij de bevalling van Jezus. Het kleed wordt in Aken bewaard. (SM 003427)
Periode:
1300-1349
Techniek/materiaal:
gegoten tin-loodlegering
De tunica van Maria
Omschrijving:
Onderaan het mirakelbeeld van Maria met twee personen in aanbidding. Een engel houdt de tunica vast. Deze tuniek wordt in Aken bewaard. Bovenaan toont Christus zijn wonden van de kruisiging. Hij is geflankeerd door twee engelen die muziek spelen. (SM 003905)
Periode:
1350-1400
Techniek/materiaal:
gegoten tin-loodlegering
Sint-Jacobsschelp
Omschrijving:
De Sint-Jacobsschelp is een verwijzing naar Santiago de Compostella. Dit pelgrimsoord was zo populair in de middeleeuwen dat de schelp uitgroeit tot hét symbool van pelgrims. (SM 005015)
Periode:
voor augustus 1383
Techniek/materiaal:
gegoten tin-loodlegering
Eligius van Noyon
Omschrijving:
Dit insigne toont de bisschop-hoefsmid Sint Eligius, ook bekend als Sint-Elooi. Hij is patroonheilige van de smeden en beschermheilige van de paarden. Het gaat om een vrij oud insigne. (SM 003727)
Periode:
1250-1300
Techniek/materiaal:
gegoten tin-loodlegering
Het Lam Gods
Omschrijving:
In de Sint-Pieterskerk in Rome werden stukjes was van de paaskaars bestempeld met een voorstelling van het Lam Gods. Deze stukjes werden aan de pelgrims uitgedeeld. En zo groeide het Lam Gods uit tot het symbool van de pelgrimstocht naar Rome. Maar daarnaast was het Lam ook gewoon een populaire religieuze voorstelling. Of dit insigne aan Rome kan gelinkt worden, is dus niet zeker. (SM 003541)
Periode:
1325-1374
Techniek/materiaal:
gegoten tin-loodlegering
Judocus
Omschrijving:
Sint-Judocus of Sint-Josse werd aanbeden in St. Josse-sur-mer. Hij is hier als pelgrim : staf, reismantel, knapzak en hoed mét miniatuurinsigne. Naast Sint-Jacobus de Meerdere is hij dé beschermheilige van pelgrims. (SM 003428)
Periode:
1300-1349
Techniek/materiaal:
gegoten tin-loodlegering
Sint-Josse
Omschrijving
In Beselare wordt Vincentius van Zaragoze vereerd. Vincentius was diaken en stierf in 304 een marteldood. Hier zie je hem in de gotische kerk van Beselare met twee personen in aanbidding aan zijn voeten. Sint-Vincentius werd aanroepen tegen besmettelijke ziekten, verzweringen en verwondingen. (SM 003421)
Periode:
1425-1474
Techniek/materiaal:
gegoten tin-loodlegering