Yper Museum in de Groene Lakenhallen

Het Yper Museum zet zich volop in voor duurzaamheid. Daarom werd in 2022 het ecoteam opgericht, bestaande uit Sien Demasure, Annick Vandenbilcke, Els Deroo, Sibylle Cauwelier, Jacqueline Lievens-van Bruinisse en Wim Bollaert. Dit diverse team brengt een mix van expertise samen, variërend van wetenschappelijk onderzoek en balieverantwoordelijkheid tot educatie, collectie en administratie. Ze werken aan de Groene Lakenhallen om de werking van het museum zo duurzaam mogelijk te maken en de impact op natuur en milieu te minimaliseren. Het ecoteam richt zich op verschillende belangrijke thema’s zoals infrastructuur en collectie, energieverbruik, waterverbruik, afvalreductie en recycling, papierverbruik, aankoopbeleid en duurzaam woon-werkverkeer. Zo zetten we mooie woorden om in concrete acties en integreren we duurzaamheid in alle aspecten van het museum.

Ontdek hieronder enkele ondernomen acties:

• Kop op!
    In de tijdelijke tentoonstelling "Vrolijk, Vrij & Vunzig" worden wegwerpoortjes vervangen door herbruikbare hoofdtelefoons. Dit is niet alleen comfortabeler voor de bezoekers, maar ook aanzienlijk beter voor het milieu.

• Recycleren, recycleren, wie z’n best doet kan het leren
    Verschillende soorten afval scheiden we in een intern sorteercentrum. Dit zorgt ervoor dat recycleerbare materialen niet in het restafval belanden.

• Hergebruik toegangsbandjes
    Iedere bezoeker krijgt in het Yper Museum bij aankomst een kattenpootarmband. De armband maakt van je bezoek een persoonlijke belevenis. Aan het einde van het bezoek worden deze armbanden verzameld in een koker. In plaats van de bandjes weg te gooien, kiezen we er voor om ze te hergebruiken. Maar niet zonder een grondige reiniging. De reiniging gebeurt door een enthousiaste groep werknemers van Westlandia, een maatwerkbedrijf dat werkgelegenheid biedt aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ze bezochten het museum en kregen hierdoor inzicht in het belang en de reden achter hun werk. Het schoonmaken van de armbanden zorgt ervoor dat ze hygiënisch opnieuw gebruikt kunnen worden door toekomstige bezoekers van het museum.

• Klik klik in plaats van knip knip
    In plaats van de papieren brochure onmiddellijk aan te bieden, geven we geïntresseerden ook de optie om folders en brochures online te downloaden. Ook in de communicatiecampagne maken we doordachte keuzes. We beperken de print-oplages tot een minimum.

• Lekker lokaal
    Het museum zet in op de aankoop van lokale producten. Zo krijgen kleuters na hun bezoek een lokaal presentje van ons. Geen overzeese productie, maar lasercut-sleutelhanger, in West-Vlaanderen geproduceerd.

• Bye car, hello bike
    Werknemers worden gemotiveerd om met de fiets naar het werk te komen. Voor de werknemers van de Lakenhallen is een fietsenstalling voorzien. Dit zorgt voor minder autoverkeer en een kleinere ecologische voetafdruk.